O nás Kronika Fórum Hl. stránka

  Za kulturou:   Program Co bylo Galedílna O sekci

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZA KULTUROU - PROGRAM


FILMOVÝ KLUB - NOC / LA NOTTE

čt 3.1.2013 18:00 - 20:00, sdružení Tereza, Haštalská 17

Zlatým medvědem na Berlinale oceněné drama Noc je druhým snímkem z tzv. tetralogie citů, kterou v první polovině šedesátých let s nebývalou empatií natáčel režisér Michelangelo Antonioni (další části jsou Dobrodružství 1959, Zatmění 1961, Červená pustina 1964). V syžetově i dramaticky minimalizovaných příbězích se zamýšlel – především z pohledu frustrované ženy – nad neschopností komunikace, nad rozpadajícími se partnerskými vztahy, ale také nad citovým tápáním, selháváním a deziluzemi jejich aktérů. Protagonisty dramatu, jehož děj je kondenzován do odpoledne, včera a noci během jednoho letního dne, je po desetiletém soužití apaticky vyhaslá manželská dvojice, kterou tvoří úspěšný spisovatel Giovanni Pontano a jeho žena Lydia. Zatímco v prostředí moderní kliniky umírá jejich přítel, literární kritik Tomasso, dvojice se s bezcílnou setrvačností účastní večírku v přepychové vile milánského průmyslníka, kde prožije agónii své lásky. Znuděný Giovanni se tam sblíží s hostitelovou dcerou Valentinou, zatímco mlčenlivá Lydia stále zaskočená svojí dřívější nečekanou „myšlenkou“ přijímá pozvání k projížďce autem od neznámého seladona… Noc je především příběhem o neviditelném, nevysloveném, ale palčivém ztroskotání lásky. Jako by Antonioni chtěl naznačit, že v manželství, z něhož vyprchala žárlivost, zemřela také láska.

Itálie, Francie, 1961
Režie: Michelangelo Antonioni
Scénář: Michelangelo Antonioni, Ennio Flaiano, Tonino Guerra
Kamera: Gianni Di Venanzo
Hudba: Giorgio Gaslini
Hrají: Marcello Mastroianni, Jaanne Moreauová, Monica Vittiová, Bernhard Wicki, Rosy Mazzacurati, Maria Pia Luziová, Guido A. Marsan, Vittorio Bertolini, Vincenzo Corbella. Ugo Fortunati, Gitt Magrini, Giorgio Negro

vede Zdeněk


HUDEBNÍ TÉMA - VELKÝ OBLOUK

čt 10.1.2013 18:00 - 20:00, sdružení Tereza, Haštalská 17

Dnešní hudební téma bude patřit dvěma skladbám, které mají společné to, že jejich průběh lze popsat jako jeden velký oblouk. Nechci prozrazovat o jaké skladby se jedná, protože to bude součástí programu. Řeknu jen to, že jedna je dílem známého a velmi oblíbeného skladatele, druhá je z ruky méně známého mistra. Nebudeme se tedy jako jindy zabývat medailonem nějakého skladatele, ani nějakou hudební formou, jako je fuga nebo sonátová forma, nýbrž skladbami, které podle mého názoru prostě stojí za slyšení.

vede Honza


DRAMATICKÝ VEČER

čt 31.1.2013 18:00 - 20:00, sdružení Tereza, Haštalská 17

Přijďte si odpočinout a pobavit se na první dramatický večer. Čekají na vás různné improvizační scénky, kreativní dabing a pohybová cvičení.

vede Adam


FILMOVÝ KLUB - COMING OUT

čt 21.2.2013 18:00 - 20:00, sdružení Tereza, Haštalská 17

Setkání s mladíkem Matthiasem zasáhne začínajícího učitele Philippa jako blesk z čistého nebe. V ten okamžik mu dojde, co tušil a na co celý život podvědomě čekal. Je tu ale také Tanja, která Philippa miluje, bydlí s ním a navíc je ještě jeho kolegyní ve škole. A jsou tu také společenské předsudky vůči gayům. Philipp se bojí, že by kvůli své orientaci, kdyby vyšla najevo, mohl přijít o práci. Neodvažuje se říct proto ani Tanje ani Matthiasovi celou pravdu a ocitne se tak v hluboké krizi. I přes pocity osamělosti a zmatenosti si stále zřetelněji uvědomuje, že pro něj neexistuje žádná jiná možnost než ztotožnit se sám se sebou a svými vášnivými představami. Coming out je prvním (a nejspíš jediným) celovečerním snímkem s teplou tematikou, který byl natočen státní filmovou produkcí ve východním bloku. Přes protest studia DEFA se Heinerovi Carowovi, režisérovi slavné Legendy o Paule a Paulovi, nakonec povedlo natočit citlivý milostný příběh jako obhajobu tolerance. Zároveň v něm, na tu dobu docela odvážně, umožnil divákům nahlédnout pod pokličku teplé subkultury včetně atmosféry tehdejších buzinců a holand. To vše zarámoval specifickým prostředím východního Berlína sklonku osmdesátých let s jeho oprýskanými fasádami a ulicemi přeplněnými dvoutaktními motory trabantů a wartburgů. Coming Out je pochopitelně film bytostně apolitický, o berlínské zdi se tu nic nedozvíte a slovo komunista zazní jenom jednou. Přesto je to snímek s velkou výpovědní hodnotou nejen o gayích, ale i o bývalé NDR, zemi, kterou jsem měl jako dítě hodně rád a která se mi někam ztratila. Shodou okolností měl Coming Out premiéru v berlínském kině International 9. listopadu 1989, v den, kdy většina Berlíňanů měla úplně jiné starosti, neboť právě padla zeď. Snímek ale obdržel Stříbrného medvěda za mimořádný umělecký přínos na Berlinale 1990 (Zlatého tenkrát dostali Skřivánci na niti vytažení po dvaceti letech z trezoru).

Německá demokratická republika, 1989
Režie: Heiner Carow
Scénář: Wolfram Witt
Kamera: Martin Schlesinger
Hudba: Stefan Carow
Hrají: Matthias Freihof, Dagmar Manzel, Dirk Kummer, Michael Gwisdek, Werner Dissel, Walfriede Schmitt, Axel Wandtke, Ursula Staack

vede Zdeněk



Změna programu vyhrazena


Upozornění na
aktualizaci stránek:






WebZdarma.cz